Printed from Eigil Bergs homepage - 21-07-2018 20:07:52

Om Julekort fra Biscaya / Åpning

16.06.2018
Eigil har skrevet noen betraktninger om låtene på Nye spor. Han tar to og to, her er del 1, om "Julekort fra Biscaya" og "Åpning". På bildet: Eigil med Terje Nordby 1986.

"Julekort fra Biscaya"
- Jeg ble kjent med Terje Nordby på tidlig 80-tall. Både Terje med Tramteatret og jeg var med i norsk MGP i 1981. Vi delte fasinasjonen av Cohen og Dylan og ikke minst Tom Waits etter felles konsertopplevelse i 1985. Vi hadde fine dager i Venezia i 1986 (fant et bilde derfra) da vi sammen «tok hull på» Dylans «Knocked out loaded» med nattlige dypdykk i «Brownsville Girl» som Dylan hadde skrevet sammen med Sam Shepard. Terje og jeg snakket stadig om å gjøre noe sammen, han sendte meg en del tekster, mye av det veldig bra, men jeg følte jeg ikke klarte å rettferdiggjøre tekstene bra nok med mitt uttrykk. På 90-tallet fikk Terje Ibsenprisen og han satte opp stykket «Come back, Liza», der jeg merket meg teksten til «Julekort fra Biscaya». Mange år senere tonesatte jeg og tok med Julekortet til kirkekonsert i 2016 med Ingvar Hovland. Terje Nordby forteller meg i dag at flere andre har prøvd seg med musikk til denne teksten, men at Nye spor-versjonen er første gang Julekortet er innspilt og utgitt. Det var fint å få gjøre denne på huskonsert hos Anders Rogg med Terje til stede i juni 2018.



"Åpning"
De med godt anlegg og/eller hodetelefoner registrerer kanskje noen (u)lyder før Maritas sag drar det hele i gang? Det er pedalene fra pumpeorgelet, jeg sykler jo i vei før de andre for å få liv i instrumentet …

Bildet: Marita Vårdal Igelkjøn på sag

Arbeidstittel på denne har vært «Weill-tema 2». Det vil jo si det også er et «Weill-tema 1», som jeg vurderte å spille inn som «Avslutning». Andre tittelforslag på denne var «Flottenfeierne», «Inntogsmarsj», «I manesjen», «Drillpikene», «Spradebasser» etc. Mye av lydbildet syntes jeg pekte i slike retninger. Sag fra Marita Vårdal Igelkjøn, Marxophone og rørklokker fra Geir Sundstøl og Elisabeth Vannebos tuba fargelegger i tillegg til David Wallumrøds orgel. Bård Ingebrigtsens perk og resten av Sundstøls mange gitarer legger seg på det solide fundamentet fra Bøgeberg og Arnesen. Selv bidrar jeg med pumpeorgel og Wurlitzer i tillegg til flygel. Grunnkompet ble spilt inn i NRK, en del av krydderet ble gjort sammen med Bård Ingebrigtsen i Amper Tone Studio.


   Terje og Eigil i Venezia 1986

   Terje og Eigil 2008

   Bård Ingebrigtsen (prek) og Marita Vårdal Igelkjøn (sag)

   Elsabeth Vannebo (tuba)




Utviklet av Atilla Moen-Duran