Printed from Eigil Bergs homepage - 19-03-2024 11:03:28
 MUSIKK: EIGIL BERG  I SAMSPILL MED CHUCK BERRY  HISTORIEN OM MORGANS  ROCK MACHINE: TIDENES NORSKTOPPMELODI  DEN LILLE KLASSEFESTEN

"DEN LILLE KLASSEFESTEN" 1999 - 2002

Eigil var blant dem som hyllet Frøydis Armand etter hennes siste foretilling på Nationaltheatret 11. april 2019. Sjekk ut Frøydis og Eigil i samspill her, foreviget av NRK.

Eigil skriver:
- Etter 46 år på Nationaltheatrets scene sa Frøydis Armand takk for seg med en siste forestilling av "Vi må snakke om Faust" 11. april 2019.
Etter forestillingen var mange samlet til avskjedsmarkering, og jeg fikk muligheten til å fortelle om oppsetningen Frøydis og jeg hadde sammen med Erik Lie, som vi spilte fra mange forskjellige scener fra 1999 til 2002.
Frøydis og jeg gikk i samme klasse på folkeskolen, og vi hadde lenge snakket om å gjøre noe sammen fra scenen, noe som var litt annerledes enn det vi vanligvis drev med.
Dagbladet spleiset oss sammen en kveld i 1996, en kveld da samtalen satte fart på planene. Frøydis introduserte meg for verbalkunstneren Erik Lie, og sammen tok vi tak og utarbeidet en forestilling vi hadde lyst til å ta med til scenen.
Første konsert fant sted på Torshovteatret i Oslo under navnet "Med lyset i ryggen" i 1999.

- Året etter tok Nissa Nyberget regi, og siden Frøydis og jeg var gamle klassekamerater fra folkeskolen og Erik hadde gått i klasse med Frøydis på teaterskolen, kom Nissa opp med tittelen "Den lille klassefesten". Vi hadde premiere på Josefine Visescene, det ble en del forestillinger der. En av de som kom dit og likte det hun fikk oppleve var daværende teatersjef på Nationaltheatret, Ellen Horn, som inviterte oss til flere forestillinger
på Nationaltheatrets Amfiscene.
Etter det ble det mange konserter rundt om, vi spilte bl.a. på Sigrid Undset Dagene på Lillehammer, på Stabekk kino, Hellviktangen Kunstkafe, Ullensaker, Høvikodden, Bolkesjø, i Bergen, og vi besøkte "Lang lunsj", "Midt i musikken" og "Søndagsposten" i NRK.
- Så var det klart for langtur med Hurtigruta. Vi startet i Kirkenes og ble med nedover med forestillinger hver kveld. På repertoarsida var vi innom felles favoritter som Tom Waits' "Take Me Home", Cohens "Take This Waltz" og Weill/Brechts "Den seksuelle slavestand". Jeg fikk også endelig muligheten til å fordype meg i Weills "Surabaya Johnny" i Frøydis' uforlignelige foredrag (her fikk jeg hentet ut originalnotene fra Per Christian Revholt på Nationaltheatret).

- Det var jo på denne tiden jeg holdt på med repertoaret til "Indigo"-innspillingene, og produsent Nils B. Kvam, som i likhet med meg er stor Dylan-fan, fikk høre Erik Lies gjendiktning av Dylans "To Make You Feel My Love", som var blitt til "Min kjærlighet til deg". Denne kanskje første norske gjendiktningen av Dylan-klassikeren forlangte Nils at jeg bare MÅTTE spille inn til "Indigo" i omtrent like naken utgave. Og slik ble det. "Janus Madame" var en av de nye originallåtene i "Klassefesten", en låt som også fant veien til "Indigo"-innspillingene etterpå.
Frøydis og jeg gjorde også Stevie Wonders "All In Love Is Fair" sammen. I Erik Lies gjendikning ble den til "Kjærlighetens spill".

- Siste forestilling gjorde vi i 2002 på Torshovteatret, der det hele startet tre år tidligere.

- Fritz Solvang tok pressebildet og Arne Nøst tegnet karikaturen av oss på domphuska fra barndommen.

- Etter alt dette ble jeg også med Frøydis på hennes Stein Mehren-konserter, hun hadde jo ganske nylig da gjort Mehrens tekster tonesatt av Ketil Bjørnstad på utgivelsen "For den som elsker".

- Takk, Frøydis, for sterke roller på Nationaltheatrets scene og for fine samspill da jeg fikk dele scenen sammen med deg.

    Anmeldelse Aftenposten



Utviklet av Atilla Moen-Duran