Printed from Eigil Bergs homepage - 22-11-2019 00:11:09
Nye spor på vinyl 2019

Fullt hus på Josefine-konserten!

08.11.2019
Nye sanger, norske tekster og utsolgt hus da Eigil og Trond inntok Josefine Visescene onsdag. Eigil har skrevet noen ord.

- Der er selvsagt stas å spille for et så lydhørt og engasjert publikum som de vi ble møtt med på konserten Trond og jeg hadde på Josefine Visescene onsdag.
Kari Svendsen, som nå driver Visescenen sammen med Jørn Simen Øverli, introduserte oss til det som skulle bli en to-timers konsert.
Kari og Jørn Simen gjør en viktig jobb som ildsjeler i denne Visescenen, vi må alle backe opp om denne perlen av en intimscene i Oslo.
Repertoaret denne kvelden var på mange måter lagt opp spesielt for Josefine. Vi tillot oss framføring av to helt nye låter og repertoaret var (nesten) bare med norske tekster.
Tre av låtene denne kvelden var opprinnelig bestillingsverk jeg hadde fått fra Josefine i 2015, åpningslåta onsdag var "Hvorfor synges det viser" som fikk sin andre sceneframføring etter urframføringen i 2015, de to andre Josefine-bestillingene "Vis vaktene hjem" og "Sigøyner" fant begge veien til Nye spor-utgivelsen i fjor.

Noen av høydepunktene for meg denne kvelden var å få levere en helt ny låt, "Ikke tro jeg vil glemme" til Josefines lydhøre publikum, og samspillet jeg følte Jan Arild og jeg hadde i "Vis vaktene hjem".
Det er alltid show å gjøre "Till the song is gone" (programmets eneste engelskspråklige) sammen med Trond, den er jo skrevet som en duett oss imellom, jeg tror nok ingen av oss gjør denne fra scenen uten den andre. Josefine-publikummet ga oss allsangfeeling der de hjalp til i introriffet som gjentas underveis i "Hyllest", en låt som også Trond har laget en fin versjon av på sitt Arbeidersanger-album. Honnør til Trond som fører denne viktige sjangeren videre. Soloversjonen av "Svart magi" er alltid en personlig utfordring, jeg prøver å tilnærme meg det uttrykket disse New Orleans-heltene kunne farvelagt en sånn type låt med. En viktig arv for meg, dette, fra langt tilbake i oppveksten. Glad jeg skrev denne ...

"Laura Mills" er alltid et høydepunkt fra scenen med Trond, synes jeg, og duetten vår i "Disney-jul" har fått et herlig driv med fine gitarlicks fra Tommy. Det ble i det hele tatt mye gitarsnadder fra Tommy denne kvelden, han leverte de røffeste rocke-licks fra sine nylonstrenger. All ære også til Jan Arild som hadde fått på plass "Sigøyner" bare dager i forveien. Jeg kjente igjen noe av den samme stoltheten jeg husker jeg fornemmet i framføringen jeg gjorde under den konserten jeg hadde med Tove Bøygård-bandet tidlgere i år, jeg er faktisk blitt litt stolt av "Sigøyner".
Trond gjorde også en helt ny låt denne kvelden, det ble urframføring også av "Skogslusken fester" med tekst av en felles favoritt Hans Børli. Trond har nettopp spilt inn et helt album med Børlis tekster som visstnok skal ut på nyåret en gang.

Josefine-konserten 2019 var første gang jeg var med og gjorde "Den dag'n ødelagt", og joda, jeg skjønner at den når ut til publikum, fin levering også av Trond og bandet. Det var faktisk Trond som spurte om vi ikke kunne gjøre "Speilet", og okey, interessant å gå løs på den i ren gitargruv, tenkte jeg. Jeg renska opp i akkordrekka, vi havna et godt stykke unna Indigo-versjonen, og med tre gitarer og kontrabass fikk "Speilet" denne kvelden et helt nytt liv, nå i fint akustisk samspill, der ikke minst Tommy fikk boltre seg. Bra, Tommy! Beklager til herren som etterlyste "Railroad Man" denne kvelden, "Speilet" gikk inn der "Railroad Man" ville hatt sin plass, og vi var på overtid allerede ...

"1958" ble for en gangs skyld gjort med norsk tekst før en stemningsfull versjon av "Himmel på jord" ble nok en påminnelse på hvor bra denne låta jo er. Musikk av Amund Enger og med tekst av Jan Vincent Johannssen. Mange har gjort denne etter hvert, men det var Trond som hadde originalen, og denne ble for meg også et av høydepunktene denne kvelden med kun Tommys nylonstrenger bak Tronds åpningsvers.
Tronds versjon av "Kommer tid, kommer råd"(av selveste Iver Kleive og selveste Erik Bye)  er jo alltid en innertier og bra til å piske opp stemningen til trampeklapp. Og ved ekstranumrene er vi tilbake der vi startet, Trond og jeg, vi blir visst aldri kvitt Chuck Berry-skolen og rock'n'roll-oppveksten vår. Når rapperne utpeker Dylan som den første rapperen, sier Dylan at "det var jo bare noe jeg stjælte fra Chuck Berry". Unisont og tostemt i "perkussiv" Chuck Berry-tekst mellom Trond og meg og med drivende komp fra Jan Arild og Tommy, disse tekstene sitter der fortsatt, uansett alder!

Takk til Josefine for invitasjonen, takk til publikum for responsen og takk til Jan Arild, Tommy og Trond for samspillet.
   Kvartetten som stilte på Josefine 6. november 2019:
   Trond og Eigil med Tommy Granlund og Jan Arild Moe

   Trond og Eigil på scenen


Utviklet av Atilla Moen-Duran