Eigil forteller: Jeg ville gjerne ha kontrabass på en av låtene til Alhambra-albumet vi spilte inn i 1981. Vi hadde flere navn på blokka, og sammen med co-produsent Hans Petter Danielsen, som nok hadde hatt besøk av ham i studio tidligere, falt valget heldigvis på Terje Venaas, som fargela "Light A Candle" på forbilledlig vis. Terje ankom Rosenborg Studios i sin lille personbil der han hadde tilmålt plass til kontrabassen når han la ned passasjersetet. Og Terje gjorde sitt til at "Light A Candle" fikk sitt helt eget særpreg og ble en av mine personlige favoritter på den skiva. Jeg synes jeg hører at vi alle spilte friere med Venaas på plass, både Svein Dag Hauge på akustisk gitar, Tor Bendiksen på trommene og jeg bak pianoet.
Samspillet med Terje gjorde at jeg fikk skikkelig sansen for kontrabass også i egen studiosammenheng. Neste gang jeg skulle etterlyse samspill med det instrumentet hadde Terje flyttet til Sverige, og Bjørn Kjellemyr kom på plass til "Elven med det store hjertet". Ole Marius Melhuus trakterte kontrabassen da vi senere skulle gjøre "Balladen om Lonesome Town" og nå nylig også i "Hosiannasangen". Og Terje Gewelt fargelegger stemningen videre med sin kontrabass i mange av sporene på både "Nye spor" og "Bokhyllest".
Men det var Terje Venaas som først ga meg det store kicket på kontrabass. Da jeg hadde mine studier hos Einar "Pastor'n" Iversen, var han full av lovord når det gjalt Terje, som jo også Pastor'n selvsagt hade spilt med.
Terjes merittliste kan fortelle om samspill med legender som Chet Baker, Toots Thielemans og Dexter Gordon og også med Garbarek og Rypdal her hjemme. Det er Terjes bass vi hører på klassikere som Cornelis' "Turistens klagan", på Øystein Sundes "Vippetangen Konditori" og på Lillebjørns "Stilleste gutt på sovesal 1". Når vi spilte i Rosenborg Studio sammen, var det nok samspillet med Lillebjørn mange kjente ham fra. Terje var med Lillebjørn både i studio og på scenen opp gjennom mange år, blant annet på albumet "Oslo 3", der jeg også var innom.
Nå har tonen og anslagene hans stilnet, men vi er mange som fortsatt kan glede oss over hva han tilførte musikken med nettopp tonen og anslagene sine.
Denne stillferdige basshøvding, som han også ble kalt ...
|