Printed from Eigil Bergs homepage - 14-11-2018 20:11:21

Om låtene på "11 sanger"

05.05.2014
Eigil har skrevet litt låt-info om materialet på "11 sanger" for de som ikke fikk med seg Thor-Rune Haugens "dybdeintervju" på Pop-senteret 25. april.

"SVART MAGI"
- Jeg var faktisk ikke klar over det før lenge etterpå, at mange av favoritt-låtene mine fra tidlig ungdom kom fra New Orleans-distriktet.





















New Orleans


Musikken til Fats Domino, Louis Prima, Lee Dorsey, Shirley and Lee, Larry Williams, Allen Toussaint, Clarence "Frogman" Henry og Huey "Piano" Smith var bare noen av disse stemningene jeg tok med både til scenen og til platestudio mange år etter.


"Det satt en mann bak piano' ..."

Til og med favoritter som Ray Charles og Little Richard spilte inn noen av sine største klassikere i New Orleans. Og i likhet med The Band's Robbie Robertson (fra Canada) og John Fogerty (fra California) begynte også jeg etter hvert å skrive låter med klar inspirasjon fra Louisiana-distriktet uten selv å ha vært der, som først i "Delta Queen", "Wheel On The Run" og "Searchin'" og senere også i "Lafayette", og nå "Svart magi". Åpningsriffet i "Svart magi" lærte jeg fra Dr. John, mange av New Orleans' stilskapere
innen piano har sin egen variant på dette riffet. Jeg ba Torbjørn Sunde, som hadde arrangert blåserne, å fravike det skrevne arrangementet under pianosoloen, så blåserne kunne spille "fritt" akkurat der, noe jeg synes bidro til den helt riktige og løsslupne stemningen. Og mannen de kalte "The fat man" er selvsagt Fats Domino, som jeg selv fikk møte i 1984. Stor stas! - "Svart magi" er en viktig sang for meg. Jeg er glad den gynger som den gjør.
Teksten finner du her


Fats Domino med Eigil i New Orleans




"Kan det være no'med Mississippi ..."



Og med hjulbåter som ruller/ruler der ..."



"SÅ FIN DU ER"

Singlecoveret

- Denne utpekte seg tidlig som single-kandidat etter at jeg framførte den alene ved pianoet på direkten i NRK's Ni-timen sommeren 2013. Bjørn Kulseth kaller stilen for country-soul, sjekk spesielt ut Bjørn Kristiansens sjelfylte gitar-fills og gitar-kor i denne. "Så fin du er" er bevisst holdt enkelt, da produsent Kyrre Fritzner etterlyste et stikk eller B-parti, gikk jeg heller for å la solo-partiet mellom 2. og 3. vers bryte, ved at vi her beveger oss en heltone ned, for så å lirke oss opp igjen til der vi var via en piano-overgang. "Så fin du er" ble til under et skriveopphold i Berlin et halvt år før innspillingene begynte.
Teksten finner du her










Utviklet av Atilla Moen-Duran