Printed from Eigil Bergs homepage - 21-09-2018 02:09:42

D. J. Fontana (1931 - 2018)

28.06.2018
Så har sistemann i verdens mest innflytelsesrike rock'n'roll-combo, Elvis Presleys 50-talls band, forlatt oss.. Eigil minnes samspillet og møtene med D. J. Fontana, og har skrevet noen minneord.

Så har det siste medlemmet i verdens mest inflytelsesrike rock'n'roll-combo forlatt oss. Bassisten forlot scenen i 1965, sangeren i 1977, gitaristen i 2016 og nå trommeslageren, 13. juni 2018. - Sammen skapte disse herrene, Black, Presley, Moore og Fontana, selve fundamentet for hva vi forbinder med rock'n'roll.
Jeg mener fortsatt at den arven Elvis etterlot seg, særlig i form av utgivelsene mellom 1954 og 1962, og da med Fontana og Moore som de mest stabile støttespillerne, tilhører min generasjons største inspirasjon når det gjelder rock’n’roll generelt.

Jeg hadde et uforglemmelig samspill med D. J. Fontana og Scotty Moore, først i 1993, deretter på en miniturné i 1998.

Mitt aller første møte med en Elvis-innspilling i barndommen ble introdusert av trommeåpningen fra D. J. Fontana i «My Baby Left Me» fra dansk radio. Litt av et kick å få stå på scenen i samspill med Mannen (og Gitaristen) første gang i 1993 og høre den samme aggressive introen som viste med all tydelighet hvordan denne skal spilles. Fontana fulgte Moore i solo-partiene og viste med all autoritet at dette var "gutta" som hadde gitt oss originalen. Dette var et sound jeg hadde hørt før, og det var ikke på Elvis’ live-versjon fra ’74, det var ikke fra NJS’ versjon fra «1958»-soundtracket eller fra «Hold On!»-albumet, heller ikke var det fra Creedence Clearwater Revival’s «Cosmo’s Factory». Her var det selveste D. J. Fontana og Scotty Moore som leverte, og det låt deretter!

For meg var det å få spille med D. J. Fontana og Scotty Moore like stort som det å få spille med Chuck Berry og James Burton, men i tillegg fikk jeg den ekstra dimensjonen det var å høre, og få være en del av, det trommespillet og gitarspillet som ga meg det aller første kicket på rock’n’roll …

I sin oversikt "100 best drummers" plasserer Rolling Stone D. J. Fontana over navn som Ringo Starr, Levon Helm, Max Weinberg, Buddy Rich, Steve Gadd og Earl Palmer.
Rolling Stone oppsummerer:
On hundreds of early Elvis Presley recordings, Dominic Joseph "D.J." Fontana was the cutting edge of rock & roll­ drumming, making hillbilly music swing at a time when country and bluegrass groups were shunning drums altogether. He pioneered a litany of oft-imitated licks from the jumpy snare hits of "Blue Suede Shoes" to the waves of punchlines that made "Hound Dog" howl. "He had incredible technique and fast hands, so he could deploy those Buddy Rich press rolls whenever he wanted to. He played like a big-band drummer — full throttle," Levon Helm once said. "Now Elvis had a real foundation, some architecture, and he made the most of it. D.J. set Elvis free."
   D. J. Fontana og Eigil 1998

   D. J. Fontana og Eigil på scenen i 1993

   Fontana og Eigil på scenen 1993

   Fontana og Eigil under øvelsene 1998

   I usedvanlig godt selskap fra øvelse før konsertene i 1998;
   fra venstre Jan Groth, Scotty Moore, D. J. Fontana, Eigil, Arne Ertnæs

   I usedvanlig godt selskap fra øvelse før konsertene i 1998;
   fra venstre Jan Groth, Scotty Moore, Arne Ertnæs, D. J. Fontana, Eigil

   SANGEREN OG BANDET - D. J. Fontana med Elvis, Bill Black og Scotty Moore på scenen 1956




Utviklet av Atilla Moen-Duran