Printed from Eigil Bergs homepage - 18-10-2018 02:10:27

Blåtimen / Liv og død og kjærlighet

08.08.2018
Eigil fortsetter med noen ord om låtene på Nye spor, nå om "Blåtimen" og "Liv og død og kjærlighet".

Blåtimen


- «Etter stengetid» var en tidligere tittel, da med en idé med bakgrunnsmusikk som den jeg la inn i starten på «Tause vitner» i 1982. En annen tittelidé var «Balladeprinsen» med en påbegynt tekst tilegnet Chet Bakers betydning for mange av oss. Så ble det «Blåtimen».
Jeg skrev denne de årene da jeg tok timer hos Einar «Pastor’n» Iversen. Det var stas å kunne bevege seg fra Ass-dur i versene over til C-dur i stikket – VIA d-moll til G før C, inntil gode musikalske venner som BÅDE Lill Øyen og Kristian Lindeman tipset meg å gå rett fra Ass over i C. Bra tenkt. Takk til Lill, takk til Kristian. Flere demoutkast ble prøvd ut med fiolin, men vi endte opp med en "naken" versjon, med kun NRK-flygelet og Terje Gewelts kontrabass og med det helt riktige lybildet fra tekniker Øystein Halvorsen.

    Øystein Halvorsen i NRK-studio under innspillingen av "Blåtimen" i 2017


Liv og død og kjærlighet    


- Dette er kanskje det nyeste bidraget til Nye spor, skrevet i Egersund. Den lå lenge an til å bli en av disse store pianoballadene jeg har gjort en del av, og det var først under innspillingen i Urban Studio at jeg kastet ballen over til Rune og Jørun, og vi snakket litt om hvordan kanskje Peter Gabriel og Paul Simon kunne tenkt seg et alternativt arrangement på en sånn type låt. Arret kom nok på plass der og da, og jeg kunne krydre med Wurlitzer-pianoet i tillegg til David Wallumrøds keyboards. Det lille ekstra gynget jeg fortsatt etterlyste tok Martin Winstads perkusjon hånd om, og sluttresultatet ble en av mine favoritter på plata, kanskje fordi det låt så nytt i mine ører og den nye gooven var så innbydene å gynge tekstmessig til.
   Foto: Bjørn Melbye

    Eigil med tekniker Jock Loveband i Urban Studio desember 2017. Foto: Bjørn Melbye

   Martin Winstad - perkusjon





Utviklet av Atilla Moen-Duran