Printed from Eigil Bergs homepage - 27-10-2020 20:10:00
Nye spor på vinyl 2019

Wurlitzer-pianoet i det tidlige NJS

16.10.2020
Eigil skriver:
- Jeg har sterke og gode pianominner fra Wurlitzer'n som fulgte meg de første og mest hektiske årene i det tidlige NJS.

- Det var Wurlitzer-pianoet som var arbeidshesten min på 70-tallet. Ivar hadde fiksa meg en leieavtale da jeg kom hjem fra "Den store Europa-turen" min i 1972, og det bandet som hadde backet Granberg på Soria i '71 og '72 begynte å ta form. På scenen var det Wurlitzer all the way, men jeg ser jo av bildene at jeg brukte forskjellige modeller. På plate ble Wurlitzer'n godt lydfesta bl.a. på "Maybellene" fra Let's Boogie, der vi får et fint inntrykk av hva Wurlitzer-soundet gikk ut på. "Sealed With A Kiss" og "My Baby Left Me" er to andre eksempler. Da jeg i '75 kjøpte meg en tidlig Korg synth (som tydelig høres på "Reveille Rock", "Get It On" og "Take Good Care Of My Baby", soloen på "When I Come Home", "The Letter" og "Hurt"og introen på "Early Dawn" og "You're So Good To Me" bl.a.) hadde jeg den på toppen av Wurlitzer'n på scenen for å prøve gjenskape det vi gjorde på platene våre best mulig. Fender Rhodes var aldri noe scene-alternativ på pianofronten for meg, Wurlitzer'n var alltid nærmere det jeg forbandt med mer rocka piano. En av mine store helter på denne tida var J.J. Cale som ofte rendyrket Wurlitzer'n, hør bare på hans "Everlovin' Woman", en låt som også NJS trakk inn i scenerepertoaret etter hvert. Og så var det jo det umiskjennelig klassiske Wurlitzer-soundet (med litt tremolo) som hadde åpnet Ray Charles' klassiske "What'd I Say" i '59, da! Er'e rart jeg ble frelst på Wurlitzer?
   Med Wurlitzer'n og Per Hellerud B.I.-kjeller'n i Oslo 1973

   Med John Kolloen - Aulakjeller'n Universitetet i Oslo 1972

   Med Granberg og NJS under den andre "Back To Rock"-konserten i Chateau Neuf i Oslo - 16. mars 1973

   Avisutklipp fra 1973

   Den første NJS-besetningen på klubb-konsert i Oslo 1973

   Fra innøving til Hold On! - høsten 1973

   Fra konserten med Bill Haley og NJS i Chateau Neuf 1974

   Med Håkon Vellesvik - lanseringsturné for Get It On i 1976

   NJS poserer med både Wurlitzer, Korg-synth og NRK's Steinway-flygel under en innspilling i NRK-studio 1976

   Fra øvelsen til NJS' første konsert i Oslo Konserthus i 1977, her med en av kveldens gjesteartister Benny Borg

   John, Eigil og Ivar - 1978




Utviklet av Atilla Moen-Duran