Printed from Eigil Bergs homepage - 19-09-2021 16:09:37
Nye spor på vinyl 2019

Jørun synger Elvis

07.07.2021
Eigil og Trond delte på vokalinnslagene, men også Jørun måtte til pers under "The Blues of Elvis" i Egersund. Hør Jørun synge Elvis her.

Eigil fortsetter der han slapp sist ved forrige oppslag og skriver om siste halvdel av konserten:


- Første gang NJS var i platestudio var høsten 1973, og vi backa blant annet Granlund i "Hard Headed Woman", en låt Trond også gjorde under "The Blues of Elvis"-konserten vår på Dalane Bluesfestival i Egersund 19. juni. Jeg har aldri skjønt hvordan Trond får med seg alle orda i denne teksten, har prøvd på det sjøl, men har måttet gi opp. Låta er en nydelig dixieland-rocker fra "King Creole"-filmen fra 1958 og en låt som resulterte i nok en førsteplass for Elvis i USA. Så var vi litt mer tilbake i bluesland med Elvis' tredje Arthur Crudup-låt, "So Glad You're Mine". Jeg har alltid likt å gjøre denne, men det er ikke så ofte jeg har har anledningen fra en scene, så her tok jeg meg friheten. "That's All Right" og "My Baby Left Me" var de to første Arthur Crudup-låtene Elvis gjorde, og dette var altså den tredje, alle klassikere fra 50-tallets Elvis.
Trond tok for seg en av låtene fra Elvis' kanskje fineste album "Elvis Is Back" fra 1960 da han gikk løs på selveste "Fever" med komp bare fra Jøruns bass. Mye tekst og fine stemninger, Elvis hadde nok hørt på Peggy Lees versjon, men resultatet synes jeg ble en av de ypperste i Presley-katalogen overhodet.

Jeg fikk fortalt en søt liten historie om kveldens neste låt "One Night" fra mitt møte med komponisten Dave Bartholomew i New Orleans som sa han var blitt oppringt da Elvis-folket var i studio i 1957. Elvis var så tent på å gjøre hans "One Night", men teksten var nok litt for vovet for Elvis i '57 med linjene "One night of sin / is what I'm now paying for". Komponisten fikk spørsmål om de kunne få lov til å dempe teksten noe til "One night with you / is what I'm now praying for". Bartholomew gjorde et raskt regnestykke i hodet, var Elvis så fan av låta, kunne den jo ende opp på single og selge en million, så han ga klarsignal med et ok. Og ganske riktig; "One Night" toppet listene på single med Elvis året etter og passerte sin million. Komponisten sa seg selvsagt svært så fornøyd.

I Egersund var "I Feel So Bad" neste låt ut, en tøff single fra Elvis i 1961, og jeg benyttet anledningen til å fortelle om radarparet Doc Pomus og Mort Shuman før neste låt, "A Mess Of Blues". Jeg har sett på disse to som arvtagere etter Jerry Leiber og Mike Stoller da Elvis-samarbeidet skjærte seg for dem på grunn av uenighet med forlagspolitikken til manager Tom Parker, og Pomus/Shuman overtok som to av de beste leverandører av gode Presley-klassikere på tidlig 60-tall. Bare tenk på perler som "Little Sister", "His Latest Flame", "Suspicion" og "Viva Las Vegas". Men "A Mess Of Blues" fra 1960 var altså først ute. Vi gjorde et langt hopp til 1969-innspillingene fra Memphis' American Studios og åpningssporet på albumet "From Elvis In Memphis", "Wearin' That Loved On Look", som Trond tok seg av. Så var ringen på en måte sluttet da vi fikk avslutte med "Pledging My Love" som en duett mellom Trond og meg. Originalen var med Johnny Ace, mannen som ifølge legenden var uheldig under russisk rullett i Memphis nyttårsaften 1953. "Pledging My Love" ble en megahit, ikke minst i Memphis, i 1954, samme år som Elvis debuterte på plate. Og nettopp "Pledning My Love" skulle dukke opp blant Elvis' aller siste innspillinger på Elvis' aller siste album "Moody Blue" i 1977.

Ekstranumre sto for tur i Egersund, først ut en duett mellom Trond og meg på Elvis' andre Sun-single fra 1954 "Good Rockin' Tonight", et lite opptak av vår versjon kan du høre her. Så ble vokalistrollen overlatt til Jørun som leverte en feilfri tekst til den ganske krevende "Guitar Man" av Jerry Reed, til og med med noen litt tilrettelagte tekstlinjer for denne kvelden i Egersund. Og det er nok første gang jeg har hørt "Guitar Man" med såpass drivende soloparti også fra bassen. For kjennere som måtte mene at Elvis aldri spilte inn Chuck Berrys "Maybellene" (som ble vårt tredje og siste ekstranummer i Egersund) kan jeg opplyse at Elvis var rask med å hente inn "Maybellene" til scenerepertoaret sitt samme år som Berry slapp denne debutsinglen, i 1955. Det var som kjent ikke siste gang Elvis tok tak i Berrys låter, blant andre Berry-låter han gjorde finner vi "Promised Land", "Johnny B. Goode", "Memphis Tennessee" og "Too Much Monkey Business".

"The Blues of Elvis" trakk fullt hus på Grand i Egersund. Da vi gikk på var det kø utenfor med folk som ikke slapp inn, og vi opplevde et lydhørt publikum som ga uttrykk for at de verdsatte det de hørte. Med andre ord; vi får tro det var en fin kveld for alle inne i salen, det var det i hvert fall for oss.

Jørun, Trond og Eigil sier pent takk for seg.

   Etter konserten: Trond, Eigil og Jørun med Ingvar Hovland og Asbjørn Stokkeland. Foran: Trude Killi

   Eigil, Trond og Jørun på scenen under konserten

   Ingvar Hovland og Eigil ved plakaten for "The Blues of Elvis"




Utviklet av Atilla Moen-Duran