Printed from Eigil Bergs homepage - 29-03-2024 10:03:40

Herr Nilsen-konserten ...

27.04.2017
Et fint og lydhørt publikum fikk servert en nesten to timers sammenhengende konsert med Eigil og Trond i Oslo torsdag.

Eigil refererer fra konserten:

- Nok en gang var det kick å få spille en akustisk konsert, denne gangen på Herr Nilsen i Oslo. Av en eller annen grunn ble konserten forlenget med en halvtime i forhold til sist, jeg tror det ble nesten to timer i ett! Kanskje var det anekdotene som satt (enda litt) løsere ...
- Kontrabassist Jan Arild Moe og jeg hadde øvd inn "Vis vaktene hjem", det nyeste innslaget for kvelden, dagen før konserten. Flere hadde etterlyst hvordan de skulle få hørt akkurat denne låta, etter at Ingvar Hovland ble hedret for "Beste tekst 2015" nettopp for "Vis vaktene hjem". Et lydhørt publikum virket mottagelig for en såpass "nedpå" låt til og med et godt stykke utpå kvelden. Og Jan Arild leverte, etter å ha hørt og øvd inn denne "like i forveien". Ennå ikke innspilt og utgitt, men det må vi jo se å få gjort noe med.
- Den første duetten jeg skrev for Trond og meg, "Till The Song Is Gone" (1993) er en låt vi sjelden får spilt, vi bør jo være på plass på samme scene begge to, så her fikk vi benyttet anledningen. Stas også å bli akkompagnert på nøkkelharpe i en såpass tilnærmet rock'n'roll-boogie-låt. Og "nøkkelharpedamen" i bandet, Trine Sennerud Melby, sa det samme. Ikke ofte hun, med sin bakgrunn i folkemusikk, får bryna seg på denne type låter.
- Honnør også til Tommy Granlund, som tro til - på nylonstrenggitar - med de lekreste rock'n'roll-kor i både "Till The Song Is Gone", i uptempo Elvis- og Chuck Berry-stoff og i "Disney-jul".
- En av mine tidligste låter som sikkert har blitt mest framført de siste 10 - 15 åra, men ikke av meg, fikk jeg her anledning til å gjøre solo, slik den ble presentert som demo i sin tid med originalteksten "Queen Of The Night" før den endte opp som Undertakers' "Nettenes prinsesse" og Bigbangs "Long Distance Man". Og Neil Young-inspirasjonen kommer kanskje enda tydeligere fram i en sånn helt naken akustisk versjon ...
- Jeg skrev jo "Laura Mills" for Paal Flaata på engelsk (2008), men både Trond og jeg har etter det gjort hver vår norskspråklige versjon. Og denne kvelden var det Trond som lot sin stemningsfulle stemme fortelle historien om "Laura Mills". Fin framføring, Trond.
- Etter omsider å ha øvd inn Ray Charles' pianoboogie "Mess Around" ba jeg Trond lære seg noen vers. Jeg hadde mine vers inne, men det er jo mest et pianostykke, dette. Jeg hadde lagt meg i trening de siste ukene, og jeg følte det viktige drivet var på plass da vi gikk løs på "Mess Around" som første duett mellom Trond og meg tidlig i settet på Herr Nilsen. Kom til å tenke på det nå; "Mess around" var også på repertoaret hos forløperne til Morgans-bandet jeg spilte i i tenårene, da i et arrangement hentet fra The Animals.
- Trond hadde også lært seg teksten på versene i "Maybellene", så det ble tostemt og høyt tempo da Chuck Berrys drivende (og ganske så krevende) tekst ble presentert som et av ekstranumrene denne kvelden. Etterfulgt av den låta Trond og jeg for første gang var sammen om i en plateinnspilling høsten 1973, "Good Rockin' Tonight".
- Og siden det ikke ble annonsert, jeg synes jeg må få røpe opphavsfolket til avslutningslåta, den mektige "Kommer tid, kommer råd" av ingen ringere enn Erik Bye og Iver Kleive.

- Det er ikke lett for de som står på en scene å registrere de enkelte ansiktene i en fullpakket sal, men det var selvsagt stas både for Trond og meg å få øye på gamle og nye venner blant publikum, i tillegg til musikk-folk som opp gjennom åra har satt sine spor og hatt betydning også for oss. Arve Sigvaldsen var på plass, og det samme var Kristian Lindeman (mannen som ga ut Tronds plater på 80-tallet og som også har bidratt på mine siste plateprosjekter). Kulseth-folket som jo har vært ansvarlig for flere av våre siste utgivelser, så vi i salen, og der var også "keyboard-maestro" Lasse Hafreager, som har bidratt på både Tronds og mine plater opp gjennom åra. Trond Ingebretsen fra Bjølsen Valsemølle hadde tatt turen, og det samme hadde
broder Pål Granlund, mannen som også ble besunget i kveldens utgave av "Bror min og jeg". Musikkprofessor Jon-Roar Bjørkvold kom bortom oss og takket for det han opplevde som en "strålende konsert", det samme gjorde Gusty Utterdahl som har presentert Trond i Beatles-sammenheng på scener de siste åra. Og Asbjørn Stokkeland, selv plateaktuell og mannen bak Egersund-konsertene våre oppunder jul.
- Og hadde dette vært i Las Vegas, burde jeg jo ha annonsert fra scenen at Øyvind Blunck var i salen, men jeg fikk ikke hilst på ham før etter konserten, og dessuten var det jo ikke helt Las Vegas, da ...
- Vi hadde en fin kveld på Herr Nilsen, både Trine, Jan Arild, Tommy, Trond og jeg. Og ut fra responsen vi ble møtt med virket det som om publikum delte den oppfatningen. Takk til både pubikum og medmusikanter for en god og stemningsfull kveld på Herr Nilsen. Når bandet på scenen og publikum i salen deler opplevelser som dette sammen, er konsertscenen - og salen - et fint sted å være ...

Utviklet av Atilla Moen-Duran